استراتژی نفوذ در بازار

به‌عنوان یک صاحب کسب‌وکار تصمیم‌گیری در مورد اینکه چگونه و چه محصول یا خدمتی را به بازار ارائه کنید کار چندان آسانی نیست. عوامل زیادی در انتخاب استراتژی مناسب برای ورود به بازار و بازاریابی وجود دارد، ازجمله: پتانسیل و اندازه بازار موردنظر، وضعیت رقبای و میزان رقابت، بزرگی و کوچکی بنگاه نسبت به رقبا، اینکه در چه مرحله از چرخه عمر خود هستیم یعنی در مرحله معرفی به بازار، مرحله رشد، مرحله بلوغ ، نقاط قوت وضعف بنگاه و میزان منابع در دسترس و… را در نظر بگیرد و پس‌ازآن باید این سؤال اساسی را از خود بپرسد که: چرا مشتریان باید محصول یا خدمت ما را انتخاب کند؟ در این مقاله قصد داریم در مورد انواع استراتژی های بازاریابی و نکاتی در ارتباط با استفاده از هر کدام از استراتژی ها صحبت کنیم.

۱- استراتژی نفوذ در بازار

بنگاه اقتصادی که استراتژی بازاریابی نفوذ در بازار را دنبال می‌کند، تمام تلاش اش این هست که سهم خود را در بازار فعلی افزایش دهد و مشتریان رقبا را به سمت خود روانه کند. برای مثال، یک رستوران می‌تواند از تاکتیک‌هایی از قبیل تبلیغات گسترده، اعطای تخفیف‌ها و استفاده از ابزار پیشبرد فروش مشتریان را به سمت خود جذب کند و از استراتژی نفوذ در بازار استفاده کند و سهم خود را در بازار فعلی افزایش دهد.

بی‌گدار به آب نزنید.

اگر قصد دارید استراتژی نفوذ در بازار را در پیش بگیرید، سعی کنید قسمتی از بازار را به آن وارد شوید و یک بخش کوچکی از بازار را نشانه بگیرید.

اگر کسب‌وکار کوچکی دارید و رقبای قوی‌تر و به‌مراتب بزرگ‌تر از شما در بازار وجود دارد، بهتر است از استراتژی نفوذی که فقط برمبنای کاهش قیمت باشد خودداری کنید. استراتژی نفوذ در بازار که مبنی بر کاهش قیمت است، معمولاً مناسب شرکت‌های بزرگ است که از حجم تولید بالایی برخوردارند و از طریق آن به سود می‏رسند.

یکی از فاکتورهای مهم، منحصربه‌فرد بودن یا ایجاد تمایز در کسب‌وکار شما نسبت به سایر رقبا باشد که می‌تواند ورود محصول یا خدمت جدیدتان را به بازار تسهیل کند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *